HOME
INFORMATIE
SCHOOLLEVEN:
Hier kom je meer te weten over de dagelijkse werking, projecten en beleid van Terbank-Egenhoven.
SCHOOLLEVEN
OVERLEGORGANEN:
De draagkracht van onze school wordt versterkt door de volgende overlegorganen.
OVERLEGORGANEN
FOTO'S/BLOGS
CONTACT
Op onze school komen STEM-vakken ruim aan bod.
Het uitwerken van wetenschappelijke en technische projecten zorgt voor boeiende en leerrijke uitdagingen. Hier lees je er alles over.
STEM in de lagere school
Egenhoven
STEM in de lagere school
Terbank
STEM in de kleuterschool
Egenhoven
STEM in de kleuterschool
Terbank
Dit kan je terug vinden op de pagina STEM:
STEM blog lagere school Terbank
De lagere school van Terbank is erkend als één van de tien STEM scholen in Vlaanderen. Ze ontving de prijs van STEM school of excellence voor de implementatie van haar STEM-onderwijs. Bij haar projecten kan de school rekenen op enthousiaste externe partners die hun expertise delen met de leerlingen.
Uit ervaring blijkt dat de groeiende belangstelling voor STEM-vakken veel meer kansen schept dan enkel het laten ontluiken van interesse in een STEM-loopbaan.
Via de STEM-lessen kunnen de leerkrachten door de onderzoekende en ontwerpende aanpak verschillende leerstijlen aanspreken. Dit onderzoekend en ontwerpend leren creëert op zijn beurt de kans om coöperatief te ondernemen. Onderzoek en onze eigen ervaring toont aan dat coöperatieve werkvormen het leren bij alle kinderen stimuleert. Immers het hieruit voortvloeiende werken in gemengde groepen (verschillende leerstijlen, interesses, leeftijden) draagt bij tot betere begripsvorming en motivatie door de belangrijke sociale interactie tussen de leerlingen.
Op deze manier bereikt de school meer kinderen en kan de school op het einde van het 6e leerjaar een nog beter onderbouwde studiekeuze voorstellen.
Op onderstaande link kom je alles te weten over wat we doen in het kader van STEM.
- 2013 Bijencoöperatie Terbank opgericht waarbij de vijfde klassers kleuter- en lagere school
warm maakten voor het boeiende leven van de honingbij. De leerlingen werkten allemaal samen om van onze school een bij-vriendelijke omgeving te maken.
Dank zij dit project werd onze school één van de tien STEM-schools of Excellence van Vlaanderen.
- 2014 Palettentuintjes , insectenhotel, installatie zonnepanelen en educatieve platen.
- 2015 Het Grote Techniektoernooi Terbank
Elk leerjaar krijgt een aantal uitdagingen waarbij de leerlingen samen onderzoekend en ontwerpend aan de slag moeten. In overleg wordt er voor één of meerdere uitdagingen gekozen. In de klas gaan de kinderen op zoek naar verschillende oplossingen. De leerlingen proberen die uitdagingen zo goed mogelijk te volbrengen.
Op 13 mei stelt elk leerjaar zijn gekozen uitdaging voor en werken de leerlingen samen de gekozen oplossing uit voor de jury.
Techniekmobiel
Jaarlijks brengt de 3e graad van Egenhoven een bezoek aan het VTI leuven om hen te laten kennis maken met technische vakken.
In 2014 mochten de leerlingen o.a. figuurzagen, 3D-printen, robots programmeren, appelflappen en cocktails bereiden.
De kleuters van Egenhoven ontdekken uit welke materialen voorwerpen gemaakt zijn en doen er leuke proefjes mee.
Op een blotevoetenpad maken ze op een originele manier kennis met verschillende, natuurlijke materialen.
<
>
Met een weerstation en seizoenshuisje ontdekken de kleuters van Terbank de mysteries van het weer en de seizoenen.
Tijdens andere projecten onderzoeken ze het verband tussen verschillende voorwerpen en leren het belang van hygiëne.
STEM in de kleuterschool Terbank
Meer info over techniek in de kleuterschool Terbank vind je in de pdf via onderstaande link.
<
>
<
>
<
>
GEREALISEERDE PROJECTEN
- 2009 vuurdoop met het radiocontact met Frank De Winne in het ISS
http://www.uba.be/nl/actueel/flash/eerste-ariss-radiocontact-met-frank-de-winne
- 2010-2012 project rond bouwen, duurzame energie en water (deze thema’s zijn nu
geïmplementeerd in de W.O.-lessen)
- 2010-2012 duurzaam huisje bouwen i.s.m. studenten SIBA (bestemming werkatelier)
STEM verwijst naar de internationale afkorting voor Science, Technology, Engineering, Mathematics.
In onze snel veranderende maatschappij is steeds meer nood aan werknemers die (hoog) technologisch geschoold zijn. Om de interesse voor deze STEM-richtingen te wekken, wil men de leerlingen hiermee reeds van jonge leeftijd kennis laten maken.
De STEM-vakken vormen ook een prima aanleiding om ‘buiten de klas’ te leren. Dit verhoogt de betrokkenheid van de kinderen aanzienlijk.
‘Buiten de klas’ betekent hier zowel in de onmiddellijke omgeving van onze school (speelplaats, buurt) als op verder gelegen locaties zoals bedrijven, vakscholen, musea,…
Hieronder een overzicht van hoe STEM aan bod komt in de verschillende vestigingen.